Een goede bedrijfsnaam, hoe pak je dat aan?

Pieters pakketjesdienst of Coolblue? Gates’ software of Microsoft? Marks platform of Facebook? Je snapt het, een goede bedrijfsnaam voor jouw merk, product of dienst doet ertoe! Hoe leuk het ook is om je eigen naam in je bedrijf te verwerken, het is niet altijd de beste optie. Wat moet je dan? Hoe kies je dan een bedrijfsnaam en waar moet je aan voldoen? We helpen je er graag een handje bij. Maar, voordat wij de verwachting scheppen dat je na deze blog allerlei bedrijfsnamen uit je mouw schudt, dat is niet zo.

Wat was er eerder: de naam of het bedrijf?

Jouw bedrijf natuurlijk, in ieder geval het idee erachter. Je begint geen Diks Dozen terwijl je nog geen idee hebt wat je precies gaat doen. Misschien wordt Dik wel hovenier, dan slaat die ‘Dozen’ nergens op. Beginnen met een naam voordat je een bedrijf hebt is dus geen goed plan. Enfin, je snapt het: zorg eerst dat je helder hebt waar je bedrijf voor staat en welke producten of diensten je wilt leveren vóórdat je een naam bedenkt. Een bedrijfsnaam vat namelijk soms prima samen wat jouw bedrijf doet of is. Toch maakt het niet direct uit wát je doet. Snap je het nog? Neem bijvoorbeeld Albert Heijn, misschien wel de bekendste supermarkt van Nederland. Alleen had Albert Heijn net zo goed een sigarenwinkel kunnen zijn of een pretpark. In dit geval koos onze vriend AH voor zijn eigen naam, dus werd de winkel automatisch vernoemd naar de eigenaar. Die naam zegt verder niets over de inhoud van het bedrijf, maar het doet er ook niks aan af. En dat is nou net ons punt: een naam hoeft niet persé de lading van het bedrijf te dekken, maar je moet zeker een niet-kloppende naam voorkomen. Daarom is de moraal van dit verhaal: zorg dat je weet waar je bedrijf voor staat! Dan kan het brainstormen beginnen…

Tip 1: Brainstorm erop los

Tekenen, schrijven, nadenken, wegstrepen, nadenken, wegstrepen, nadenken… Het brainstormen is begonnen! Een goede naam bedenk je niet zomaar, en soms toch wel. Weet je bijvoorbeeld hoe Apple aan zijn naam komt? Simpelweg omdat Steve Jobs in een boomgaard werkte, veel fruit at en te laat was met het inzenden van een bedrijfsnaam. Toen koos hij ‘Apple Computer’ als naam in de hoop dat iemand voor vijf uur ‘s middags een betere naam zou bedenken. Niet gebeurd, dat moge duidelijk zijn. Maar kijk wat voor sterke merknaam ze nu te pakken hebben, daar kan geen brainstormsessie tegen op.

Helaas werkt niet iedereen tussen het fruit en bedrijfsnamen vallen soms verder van de boom dan menig appel. Maar niet getreurd, met een creatieve brainstormsessie kom je een heel eind. Sterker nog: wij weten uit ervaring dat een of meerdere sessies tot geniale ideeën leiden. Dus, hop, pak een papier en stiften en laat je gedachten de vrije loop. En als die brainstormsessie dan leidt tot dé ultieme bedrijfsnaam… vergeet dan niet een belangrijke stap: de beschikbaarheid bekijken.

Tip 2: Check je bedrijfsnaam op beschikbaarheid

Dit klinkt als logische stap. Is het ook. Daarom staan we er niet te lang bij stil, maar toch wordt die vaak overgeslagen of te laat ingezet. Stel dat je je hele bedrijf al hebt klaarstaan en bij wijze van al logo’s hebt ontworpen, dan is dat veel te laat om je bedrijfsnaam te checken. Helder toch? Check dus meteen of je naam überhaupt nog niet in gebruik is, bijvoorbeeld bij de KvK, BOIP en controleer je potentiële domeinnaam. Allemaal gedaan? Dan ben je er echt bijna!

Tip 3: Claim je bedrijfsnaam!

Bedrijfsinhoud helder? Check. Brainstormsessie? Check. Bedrijfsnaam beschikbaar? Check. Dan is het nu tijd om te claimen, je naam in te schrijven en de URL vast te stellen. Je kunt een bedrijfsnaam toevoegen aan je KVK inschrijving. Wil je een stapje meer zekerheid? Registreer het merk dan via het merkenbureau van de Benelux. Te ingewikkeld? Laat naamcreatie en naamregistratie nou net een bijltje zijn waarmee BlackDesk weleens gehakt heeft. Schakel ons in als hulplijn. Zet alles in werking om jouw naam te behouden. En dan is het een kwestie van ‘gaan met die banaan’: inzetten, gebruiken, laten zien wie je bent. Natuurlijk doe je dat met alles wat je hebt en de producten of diensten die je verkoopt, maar jouw naam wordt aan die inhoud gekoppeld. Daarom zeggen wij: kleren maken de man, de naam maakt het merk.

Nou ja, je snapt wat we bedoelen.

Tijd voor actie dus! Geen idee waar je moet beginnen? Bel BlackDesk dan even, naamcreatie is toevallig een van onze diensten. Alles wat we hierboven beschreven doen wij dus gewoon als werk!