3 Tips voor voice search (smartspeakers) op je website

Een nieuwe trend! Voice search en smartspeakers. Weet jij hoe smartspeakers met hun slimme voice search technologie de zoekmachineoptimalisatie beïnvloeden? Ze hebben behoorlijk wat invloed in ieder geval. Voice search gaat de invulling van SEO steeds meer bepalen. Smartspeakers als de Apple HomePod, Google Home en Amazon Alexa veroveren huishoudens en maken het scoren in Google steeds ingewikkelder! We nemen je in deze blog graag mee in de super interessante wereld van voice search en de gevolgen daarvan voor (de vindbaarheid van) jouw website.

Wat zijn smartspeakers?

‘Een slimme speaker of smartspeaker is een draadloos apparaat met een ingebouwde virtuele assistent.’ Aldus onze vrienden van Wikipedia. Maar dat is het dus zeker, een smartspeaker stuur je aan met spraak. Die ingebouwde virtuele assistent noemen we artificial intelligence (AI). Om het meteen duidelijk te maken: onder andere Siri werkt op deze manier. Roep jij 'he Siri' (of Google, wat je wilt), dan antwoordt die meteen. Dat doet die smartspeaker ook, maar dan misschien nog beter. Hij zoekt dingen voor jou op, beantwoordt je vragen, je kunt hem koppelen aan je agenda, je boodschappen laten voorlezen, muziek aandoen, je slimme verlichting mee bedienen, Chromecast of AppleTV aanslingeren. Kortom: met je smartspeaker kun je veel, heel veel! De smartspeaker is als het ware jouw persoonlijke assistent. (Vandaar ook die naam van de Google app…)

Horen smartspeakers alles?

‘Google luistert gesprekken af’. Zo'n krantenkop heb je vast wel eens gezien. De smartspeaker van Google, Google Home, hoort in ieder geval meer dan je denkt én de medewerkers luisteren mee met meer dan jij wilt. Dat gebeurt allemaal om de techniek achter de smartspeaker (artificial intelligence, weet je nog?) steeds te verbeteren en die dus ook steeds beter wordt.

Maar die smartspeakers hebben daarmee een keerzijde. Want in principe reageert een smartspeaker alleen als je een ‘hotword’ noemt zoals ‘Oké Google’. Alleen soms dénkt ie zoiets te horen en schakelt hij zichzelf in. Superslim natuurlijk van die smartspeaker, maar niet direct wat jij wilt. Dan kan het zomaar zo zijn dat Google jouw gesprek hoort. Of het erg is laten wij in het midden, je kiest er immers zelf voor om zo’n smartspeaker in huis te halen. Daarbij heb je altijd nog de mogelijkheid om de microfoon uit te zetten. Dan reageert de smartspeaker overigens nergens meer op…

Wat is voice search?

Nog niet alles is gezegd over voice search. Smartspeakers werken inderdaad op jouw stem en jij bent degene die met jouw voice de smartspeaker in werking stelt. Maar… met voice search bedoelen wij heel specifiek ‘het zoeken via spraak door gebruik te maken van een apparaat en een digitale assistent’.

Als jij bijvoorbeeld de vraag stelt: ‘Oké Google, waarom is een ijsbeer wit?’ krijg je waarschijnlijk het volgende antwoord. ‘Een ijsbeer is eigenlijk helemaal niet wit, maar zwart.’ Wil je het complete antwoord? Dan Google je zelf maar even (al dan niet via je smartspeaker). Dit is precies een voorbeeld van voice search: jij wilt iets weten, stelt de vraag aan je smartspeaker en hij zoekt razendsnel iets op en vertelt jou de eerste hit op Google die matcht met jouw vraag. En dat is nou net onze brug naar SEO.

Wat is de invloed van voice search op je zoekmachine positie (SEO)?

Die smartspeakers zijn superslim. Ze vertellen jou zonder al te veel moeite wat het weer wordt, hoe lang je reis duurt en dus ook wat de echte kleur van de ijsbeer is. Maar die info verzint de smartspeaker uiteraard niet zelf. Hij zoekt dit razendsnel op via Google en pakt de eerste hit die matcht met jouw vraag. Als jij zoekt op ‘waarom is een ijsbeer wit?’, zoekt hij waarschijnlijk op ijsbeer en wit. Wil jij dus gevonden worden als mensen zoeken naar een ijsbeer, dan moet je je inleven in de doelgroep. Waar het bij desktops en smartphones nog gaat om überhaupt te scoren, en de top-3 in Google best veel waard is, telt bij voice search alleen de nummer-één-positie. Dus het gaat niet zozeer om scoren, je moet de beste zijn! Nummer één, of het liefst nummer nul. Optimaliseer je website dus voor voice search en klim naar die hogere positie in Google.

Hoe win je de SEO-strijd bij voice search?

Heb je de content op je website net helemaal SEO-proof ingericht, komt voice search om de hoek kijken. Moet ik dan alles omgooien om de smartspeaker te verblijden? Ja en nee. Alles omgooien is niet nodig, maar het moge duidelijk zijn dat je andere zoektermen gebruikt als je typt, dan wanneer je een concrete vraag aan je smartspeaker stelt. Richt daarom je content ook zo in. Drie tips!

Tip 1: Schrijf in spreektaal

De gebruikers van smartspeakers stellen hun vraag vaak in spreektaal, logisch. Als jij je content dan ook schrijft in spreektaal, vindt de smartspeaker jouw website veel sneller. Experimenteer met gesproken woorden en check je statistieken.

Tip 2: Richt op lokale inzet.

Smartspeakers zoeken bij diensten en producten vaak naar de lokale leveranciers. Als jij aan Google vertelt dat je band lek is terwijl je in Lutjebroek staat, zoekt hij waarschijnlijk een fietsenmaker in Lutjebroek. Laat dus aan Google weten dat jij een fietsenmaker bent in Lutjebroek, of een dierenarts in Maastricht of … afijn, je snapt hem! Bij voice search is de koppeling tussen SEO zoekwoord en locatie erg belangrijk.

Tip 3; Richt je op de FAQ!

Via voice search worden vooral concrete vragen gesteld. De smartspeaker wordt heel blij als hij die vraag letterlijk kan vinden, inclusief een bruikbaar antwoord. En als die smartspeaker blij wordt van jouw FAQ, worden de gebruikers dat waarschijnlijk ook. Struin je FAQ nog eens goed door. Kun je je vragen optimaliseren aan de hand van SEO geschikte zoektermen?

Dat was een mond vol. En dan te bedenken dat de smartspeaker en voice search relatief jonge spelers zijn op de digitale markt. Wie weet hoe de wereld zich hierin verder ontwikkelt. Wat denk jij ervan?